Vanuit de eerste fase, de idee fase, ben je op het punt gekomen waar je woorden om gaat zetten in daden! Je hebt inmiddels immers een idee van wat je wilt gaan doen en voor wie. Je hebt wellicht al een visie of een doelstelling geformuleerd. Kortom: je bent er klaar voor!
"Goedemiddag u spreekt met..."
Een van de eerste, belangrijkste keuzes die je gaat maken: de bedrijfsnaam. Waar ga je voor? Wat wil je uitstralen:
Persoonlijk: Thomas Internet Services
Regionaal: Den Bosch Internet Services
Internationaal: Internet Services International
Expert: High Tech XML Productions
Iedere naam heeft zo zijn voor- en nadelen. Een van de belangrijkste nadelen is dat je naam al bestaat of je deze wettelijk gezien niet mag voeren. Hiervoor kun je naar de KvK, ofwel de Kamer van Koophandel (www.kvk.nl).
Kamer van Koophandel
De KvK controleert of 'jouw' naam al in gebruik is binnen de regio waar jij je bedrijf wilt vestigen. Daarnaast moet de naam wettelijk toegestaan zijn: je mag de toevoeging International niet voeren als je 100% zeker een lokale afzet markt hebt, je mag de toevoeging "Group" niet voeren al je eenling bent en blijft, etc.
Ofwel: je bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn!
Het zal je daarnaast wellicht opgevallen zijn dat er regelmatig toevoegingen bij een bedrijfsnaam zijn: VOF (Vennootschap Onder Firma), BV (Besloten Vennootschap), NV (Naamloze Vennootschap), etc.
De meeste bedrijven beginnen echter in de rechtsvorm 'eenmanszaak': jij bent de baas, met of zonder personeel.De keuze van de rechtsvorm kun je uiteraard altijd nog overleggen met de KvK, je boekhouder, accountant, etc. Het grootste verschil zit 'm in aansprakelijkheid, opstartkosten en belastingregels.
Gefeliciteerd! Je hebt nu een eigen bedrijf
Nu je ingeschreven bent bij de KvK, heb je een officiele bedrijfsnaam en een KvK-inschrijving. Met deze inschrijving kun je de volgende stappen gaan ondernemen:
1. Openen van een bankrekening
Het moge duidelijk zijn waar deze voor dient: om al je inkomsten op bij te laten schrijven! Oh ja, en om zelf de openstaande rekeningen te betalen... Binnen 30 dagen, wel zo netjes :)
2. Inschrijving bij de belastingdienst
Tot voor kort moest je naast je bezoek aan de KvK ook naar de belastingdienst. Inmiddels werken deze 2 partijen handig samen: je schrijft je in bij de KVK, en je belastingnummer wordt aangevraagd.
Let op: zonder belastingnummer kun je eigenlijk geen facturen maken, althans niet waar je BTW op mag rekenen. De aanvraag / verwerking van een belastingnummer kan enkele weken duren, houdt hier dus rekening mee. Wil je al een factuur versturen zonder btw nummer? Vraag dan even bij de belastingdienst (www.belastingdienst.nl) na hoe je dat het best kunt aanpakken.
Overige belangrijke zaken
Naast bovestaande essentiele stappen, zijn er een aantal zaken die het overwegen zeker waard zijn:
1. Algemene Voorwaarden (AV)
Het zijn de meest ongelezen dingen ter wereld, zowel op papier als digitaal (bij software) "I accept the terms of this agreement"... Ofwel: je gaat akkoord met de voorwaarden van de leverancier. Ook voor jou is dit belangrijk, in de AV wordt namelijk vaak beschreven onder welke condities jij je diensten / producten levert: eigendom, geldigheid offertes, betalingstermijn, gratis service na oplevering, garanties, etc.
Er zijn tal van mogelijkheden om AV's voor weinig kosten te maken. Denk hier serieus over na, je kunt dit namelijk beter maar goed geregeld hebben. Belangrijk: Laat klanten bij je offertes er dus ook voor tekenen dat ze met jouw AV akkoord gaan.
2. Verzekeringen
Hoe klein je verzekeringspakket ook is, regel het. Ook al is het maar een laptop, een oude server, een bureau met een oude stoel, een kast vol met overeenkomsten, handleidingen, etc. Verzeker het op kantoor, onderweg, op locatie. Verzeker je apparatuur, de vervangings- en/of reproductie waarde ervan. Verzeker je eigen toekomst met een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Er zijn genoeg bedrijven die je hierbij kunnen helpen: direct bij een verzekeringsmaatschappij of bij de bank. Je kunt ook altijd gaan 'shoppen' bij een verzekeringsagent, deze leggen meerdere aanbieders langs elkaar.
3. Logo / Huisstijl
Zorg er voor dat je van je naam een mooi logo maakt. Verwerk dit op briefpapier, een visitekaartje, je site, etc. Een tip: beperk je bij het ontwerpen van een logo tot niet al te veel kleuren en toeters en bellen. Kijk eens naar alle grote merken. Dat doen ze niet zonder reden. Daar zijn wij inmiddels ook achter gekomen...
Gouden regel
Hoe je alles van bovenstaande ook aanpakt, denk alsjeblieft aan een goede boekhouder of accountant. Serieus: ze kosten inderdaad geld, maar dat leveren ze ook zeker op! Ze voorkomen zoveel gezeik: de belastingaangifte per kwartaal, per jaar, jouw persoonlijke inkomen, etc. Daarnaast kennen ze de regels: wat zijn afrekposten, wat zijn investeringen, hoe om te gaan met afschrijvingen, etc.
Zo. In theorie ben je er nu. Formeel is alles geregeld. Op naar de volgende fase: Daadwerkelijk aan de slag.
Ga direct naar
Leren en Werken registratiesysteem Online samenwerking Webshop met iDeal betalingen Online studentenonderzoek Online uren registratie Online project management Leren en werken urenregistratie Online samenwerkenProducten
Interactive Content Manager Interactive Interviewer Online samenwerking: Interactive Project Interactive Webshop Interactive Mailinglist Interactive CRM Interactive Intranet / Extranet Interactive FAQDiensten
Custom software Vormgeving Flash Zoekmachine optimalisatie (SEO) Huisstijl en concept TekstontwerpContact
Interactive Studios BVReitscheweg 37
5232 BX 's-Hertogenbosch
T: 073 6446069
E: info@interactivestudios.nl
Twitter: @interactive_nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten