Interactive Studios Blog

Interactive Studios
Interactive blog voorpagina InteractiveStudios.nl Contact

woensdag 19 mei 2010

Bol.com's betalingssysteem (en dat van andere webwinkels) wordt ingewikkelder

Ik bestel graag iets bij Bol.com. Muziek, boeken en games komen vanuit Bol vaak mijn kant op. Ze hebben veel artikelen, goede service en tot voor kort was het erg makkelijk om af te rekenen. En ik reken daar vaak af, en de wijziging aan het betalingssysteem maakt dat laatste voordeel een stuk zuurder.

Bol biedt verschillende opties om af te rekenen. Via acceptgiro, iDeal, Creditcard of vooruitbetalen. De makkelijkste methode was voor mij altijd betalen met Creditcard. Het kaart nummer had ik toch al ingevoerd en de beveiligingscode (CCV code) kende ik uit mijn hoofd. Benodigdheden om af te rekenen: Een computer.

In het nieuwe systeem werkt het meer als betalen met iDeal. Je hebt dus ineens een Random Reader (of vergelijkbaar apparaat) en je fysieke Creditcard nodig. Je moet naast je CCV code ook je Creditcard pincode weten. Het is dus zelfs nog ingewikkelder dan betalen met iDeal.

De eerste keer dat ik iets wilde bestellen via de nieuwe methode had ik geen Random Reader bij. Dat werd dus bestellen via Acceptgiro. Nog steeds niet handig, want dan kun je later als nog (met Random Reader, bankpas en pincode betalen). Acceptgiro betalingen zijn ook een groter risico voor Bol, het geld is nog niet binnen voordat het product wordt verstuurd.

Ik snap het veiligheidsaspect, maar is dat niet wat overtrokken. Als iemand nu in mijn naam iets wil bestellen moeten ze het volgende hebben: Mijn e-mailadres, Bol wachtwoord (wat nooit door Bol verstuurd is, dus nergens staat opgeschreven) en CCV code. Ik krijg altijd nog een mailtje waarmee ik de bestelling kan annuleren, dus voor de volledigheid hebben ze nog een e-mail wachtwoord nodig om dat mailtje te verwijderen.

Het resultaat van dit alles is dat ik al 2 maal te laat aan Bol hebt betaald. Als ik normaal iets binnen kreeg ging de factuur nog in de envelop in een bakje. Die was toch al betaald. Maar hierbij heeft Bol het geld nog gekregen. Ik ben namelijk meer bij Amazon gaan bestellen, waarbij ik wel snel kan afrekenen.

Helaas voor Bol wordt dit allemaal afgedwongen vanuit de banken, maar in het buitenland gebeurt dit nog niet.
Gepost door Paul op 09:26

1 opmerking:

  1. Paul19 mei 2010 om 09:44

    Voor de duidelijkheid, het is dus niet alleen Bol's betalingssysteem wat is gewijzigd. De Nederlandse banken dwingen dit af om het betalen met Creditcard veiliger te maken. Jammer is alleen dat ze hiermee het hele voordeel van een Creditcard onderuit halen. Want betalen met Creditcard is nu hetzelfde als pinnen en soms zelfs ingewikkelder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
      Beantwoorden
Reactie toevoegen
Meer laden...

Nieuwere post Oudere post Homepage
Abonneren op: Reacties posten (Atom)

Volg ons via RSS

Posts
Atom
Posts
Reacties
Atom
Reacties

Blogarchief

  • januari (5)
  • februari (13)
  • maart (15)
  • april (15)
  • mei (14)
  • juni (17)
  • juli (7)
  • augustus (5)
  • september (4)
  • oktober (2)
  • november (4)
  • december (1)
  • februari (1)
  • april (1)
  • juli (4)
  • augustus (1)

Twitter

Volg ons op Twitter
@interactive_nl


Flickr photostream

Ga direct naar
Leren en Werken registratiesysteem Online samenwerking Webshop met iDeal betalingen Online studentenonderzoek Online uren registratie Online project management Leren en werken urenregistratie Online samenwerken
Producten
Interactive Content Manager Interactive Interviewer Online samenwerking: Interactive Project Interactive Webshop Interactive Mailinglist Interactive CRM Interactive Intranet / Extranet Interactive FAQ
Diensten
Custom software Vormgeving Flash Zoekmachine optimalisatie (SEO) Huisstijl en concept Tekstontwerp
Contact
Interactive Studios BV
Reitscheweg 37
5232 BX 's-Hertogenbosch

T: 073 6446069
E: info@interactivestudios.nl
Twitter: @interactive_nl