Design your own life, Just do it..., I'm loving it, The best a man can get, The world's local bank, Think Different, Omdat ik het waard ben, Smelt in je hand, niet in je mond.
Hele marketing afdelingen hebben voor respectievelijk IKEA, Nike, Mc Donalds, Gilette, HSBC, Apple, L'Oreal en M&Ms zitten nadenken over een kort statement dat het product, de doelstelling of de bedrijf van het bedrijf beschrijft.
Aangezien je vast en zeker een aantal van bovenstaande slogans herkent, kun je stellen dat deze bedrijven daar ook zeker in geslaagd zijn. Of het nu gaat over de sportmentaliteit "Just do it", het eten van de Mac "I'm loving it" of de mogelijkheid om "je eigen life te designen" - het zijn allemaal slogans waar je iets mee kunt.
Persoonlijk vind ik het super knap én interessant hoe dat proces gaat. Ik stel me voor dat je zo'n uitdaging krijgt, je dan een aantal brainstormsessies met de klant houdt en vervolgens creatief en door niets of niemand geremd aan de slag gaat. Tot slot loop je met hart in je keel naar die grote bestuurskamer, op de 26ste verdieping van dat enorme hoofdkantoor en ga jij aan "de hoogste bazen" jouw sloagan presenteren... spannend man!
Ik zie die presentatie ook wel gebeuren: je staat daar met je laptop en beamer, je klikt op "start presentatie" en BOEM, daar staat het "Think Different", en de hele top van Apple begint te klappen.
Misschien kies je de strategie waarbij je een aantal kernwaarden bij elkaar opteld: het eten is lekker, het is leuk om er te zijn, het is een stuk van mijn leven: "I'm loving it". En weer beginnen alle mensen te klappen.
Waarom? Want het is je gelukt om een heel bedrijf, duizenden werknemers, productlijnen en diensten in een paar woorden samen te vatten. Super! Ik heb respect voor jou als "slogan maker".
En toch... toch vraag ik me soms af wie er nou precies daar op die 26ste verdieping zitten, wie die "hoogste bazen" zijn, die bakken met geld geinvesteerd hebben in een nieuwe slogan. Soms kom ik slogans tegen waar ik zo he-le-maal niks mee kan, die ik zo enorm niet begrijp, dat ik me afvraag wie dat toch heeft bedacht, wat de achterliggende gedachte is en wie in hemelsnaam durfde op te staan om de te zeggen "Ik vind het fantastisch"... Nou, ik niet.
Een "goed" voorbeeld hiervan hoor ik dagelijks op de radio: "And it all comes together". Dit is de slogan van Exact, een van de grootste boekhoud software producenten van de wereld. Een slogan waar je wat mij betreft echt alles én niks mee kunt.
Wat hierbij opvalt is, dat op hun website de slogan netjes nog een keer terugkomt maar de site deze verder niet uitademt "hoe" alles dan "together comes". Het is een of ander vaag label, wat de webmaster er maar even op moest zetten omdat iemand dat had gezegd...
Het meest vreemd vind ik dat ze voorheen de slogan "business made easy" hadden. Een slogan die wel duidelijk is, met een link naar hun klanten en producten.
Slogans, identities, marketing, PR, het is en blijft een interessant (én essentieel) bedrijfsonderdeel. Het is ook iets wat ontzettend veel tijd kan kosten én waarvoor het soms handig kan zijn om een specialist in te schakelen, zoals wij dat deden met Inklink. Samen met Sjoef van Inklink kwamen we tot onze slogan "Techniek met Identiteit"...
Ga direct naar
Leren en Werken registratiesysteem Online samenwerking Webshop met iDeal betalingen Online studentenonderzoek Online uren registratie Online project management Leren en werken urenregistratie Online samenwerkenProducten
Interactive Content Manager Interactive Interviewer Online samenwerking: Interactive Project Interactive Webshop Interactive Mailinglist Interactive CRM Interactive Intranet / Extranet Interactive FAQDiensten
Custom software Vormgeving Flash Zoekmachine optimalisatie (SEO) Huisstijl en concept TekstontwerpContact
Interactive Studios BVReitscheweg 37
5232 BX 's-Hertogenbosch
T: 073 6446069
E: info@interactivestudios.nl
Twitter: @interactive_nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten