Iemand zijn restaurant loopt voor geen meter, personeel heeft er geen zin meer in, klanten blijven weg. Een ideaal recept om er op korte termijn maar eens mee te stoppen, totdat... Gordon binnen komt schelden en er in een week een toptent van maakt.
Het bijzondere aan dit programma is dat het 2 dingen in zich heeft die ik interessant vind: koken en het omgaan met veranderingen. Hoe meer ik naar de show kijk, hoe meer ik me realiseer dat je de keukens waarin hij rondschreeuwd, kunt vergelijken met de meeste andere bedrijven. Een aantal altijd terugkerende onderwerpen:
Let op de omvang van de menukaart
Het is zo makkelijk en verleidelijk: dit is leuk, dat is leuk, dat gaan we binnenkort ook maken, daar liggen mooie kansen dus dat doen we ook... Voor je het weet bouw je een producten en diensten aanbod dat je niet meer kunt overzien en niet kunt onderhouden!
Zeker niet als je een wat kleiner bedrijf bent, met maar een paar medewerkers "in de keuken". Ondertussen wil je wel door, dus komen er steeds maar nieuwe dingen bij - terwijl de oude blijven staan. Het aanbod wordt op die manier steeds breder en raakt achterhaald.
Geef het personeel vertrouwen
Zorg ervoor dat je goede mensen hebt, mensen die je kunt vertrouwen en - hier komt wat voor velen zo moeilijk lijkt te zijn - geef ze verantwoordelijkheid.
Tuurlijk, het personeel doet dingen anders dat jijzelf, maar is dat per definitie minder? Nee! Iedere keer weer blijkt dat iedereen in de keuken op zijn eigen manier bij kan dragen aan een goed product, een goede sfeer en de bekende service met een glimlach.
Communiceer!!!! (ook als je boos bent)
Iedere keer weer komt het in de show van Gordon naar voren: de chef / eigenaar krijgt op zijn donder, de keuken wordt een chaos en ... hij stopt met communiceren. Binnen de kortste keren praat niemand meer met elkaar en is iedereen met zijn eigen recepten bezig.
Betekent herrie in de keuken dan per definitie dat je er net zo goed mee op kunt houden? Volgens mij niet, in tegendeel zelfs, af en toe wat herrie in de tent houdt iedereen scherp - met de nadruk op iedereen.
Ga direct naar
Leren en Werken registratiesysteem Online samenwerking Webshop met iDeal betalingen Online studentenonderzoek Online uren registratie Online project management Leren en werken urenregistratie Online samenwerkenProducten
Interactive Content Manager Interactive Interviewer Online samenwerking: Interactive Project Interactive Webshop Interactive Mailinglist Interactive CRM Interactive Intranet / Extranet Interactive FAQDiensten
Custom software Vormgeving Flash Zoekmachine optimalisatie (SEO) Huisstijl en concept TekstontwerpContact
Interactive Studios BVReitscheweg 37
5232 BX 's-Hertogenbosch
T: 073 6446069
E: info@interactivestudios.nl
Twitter: @interactive_nl
Wat mij altijd het meeste opvalt is dat een hoop van die restaurant eigenaren en koks niet tegen kritiek kunnen. Ook al heeft Ramsey zo overduidelijk gelijk.
BeantwoordenVerwijderenOok dingen veranderen lijkt voor de meeste moeilijk. Een vergelijkbaar programma van een tijdje geleden (over kapsalons) gaf dit goed weer. Er worden een hoop wijzigingen gemaakt waardoor de kapsalon een tijdje goed draait, maar als de camera ploeg een maand of 2 later nog eens komt kijken is iedereen weer terug gevallen in z'n oude patroon en gaat het weer slecht met de zaak.