Je hebt uren met een klant aan tafel gezeten om exact duidelijk te krijgen wat er allemaal in website (of brochure, video, etc.) moet. Je gaat fanatiek aan de slag en maakt een geniaal ontwerp. Alle informatie komt erin terug. Je toont het aan de klant. Deze is helemaal tevreden! "Ga maar aan de slag met de definitieve versie!". Nog fanatieker begin je met de HTML versie, tot een week later de klant belt. "Ik heb er nog eens met wat collega's naar gekeken. Het is mooi! Maar kun je nog één klein ding toevoegen..."
Voor alle ontwerpers klinkt dit verhaal bekend. Hoe vaak hebben we het al niet meegemaakt:
"Eigenlijk moet er nog een hoofdmenu item bij..."
"Oh ja, ‘Contact’ in het hoofdmenu moet eigenlijk ‘Neem contact op met ons coole bedrijf’ zijn..."
"Hmm, waarom zie ik nergens al onze leveranciers staan? Die moeten boven in die zij balk"
"Mijn zoon Jan-Peter heeft dit filmpje over een kat met keyboard op Youtube gezien. Die moet echt midden op de startpagina!"
Zo'n wijziging lijkt voor de klant simpel, maar heeft grote gevolgen.
In het menu waarvan de ruimte voor iedere knop exact is berekend is geen plaats voor een extra knop. De oude 'Contact' knop is niet groot genoeg om de nieuwe tekst te tonen. Informatie moet gerangschikt worden voor de bezoeker, niet de klant. En sommige ideeën zijn gewoon smakeloos. Maar het werkt vooral demotiverend. "Waarom wisten we dit niet eerder!"
Een goede ontwerper pakt alle informatie die getoond moet worden en kneed hier net zo lang mee tot alles zijn plek op het canvas heeft gevonden. Alle informatie wordt naar mate van belang gerangschikt en gepresenteerd.
Soms lijkt als alsof je expertise niet wordt erkend. Tekstgrootte is zorgvuldig gekozen, net als de regelafstand en tekstkleur. Maten van vlakken zijn op de pixel nauwkeurig uitgerekend. Alles heeft een reden en de inhoud heeft adem ruimte. Overal is over nagedacht.
Alles is in balans. En een "kleine" wijziging kan de hele weegschaal om doen slaan. Meestal richting de kant van onoverzichtelijk.
Soms is zo'n wijziging geen probleem. Bij websites is er meestal ruimte naar beneden. Een website kan oneindig lang zijn, maar dat betekend niet dat ook overal plek voor is. Zeker niet als de wijziging invloed heeft op de breedte van de website. Bij brochures is het sneller een probleem. De ruimte op het papier is beperkt en alles op het papier vecht voor zijn bestaansrecht.
De oplossing is eigenlijk simpel. Als dingen echt belangrijk zijn kom er dan zo vroeg mogelijk in het ontwerp proces mee. Kom voorbereid naar een gesprek. Bel een dag of 3 na het gesprek eens op om alle informatie nog eens te checken. En heb als ontwerper vertrouwen in je eigen expertise. Er is niks mis mee om "Nee" te zeggen. Vooral als de "Nee" goed onderbouwd is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten