Soms bespreken we op deze blog ook boeken, deze keer is de eer aan mij (de vorige keer was de bijdrage van Paul, zie Leren door te lezen.
Ik wil graag wat over het boek REWORK vertellen. Het boek is geschreven door Jason Fried en David H. Hansson, de oprichters van 37signals. 37signals is -zo vinden wij- een van de tofste bedrijven op het web, vanwege hun producten en hun werkwijze / visie.
In het boek worden tientallen tips gegeven over het runnen van je bedrijf. Een aantal daarvan wil ik hier even bespreken omdat wij zelf ook op die manier werken:
Planning is guessing
In eerdere blogs schreven we er al over: verban de lange termijn planning!!! Natuurlijk mag je een idee hebben over waar je over 5 jaar wilt zijn maar laat dat geen sta-in-de-weg zijn bij ontwikkelingen van vandaag en morgen.
Scratch your own itch
Vrij vertaald: ga iets maken waar je zelf behoefte aan hebt. Ga geen online tool maken omdat je denkt dat "de markt" daar op zit te wachten. Maak bijvoorbeeld een project management tool omdat je zelf graag je projecten op een efficiƫnte manier wilt managen. Op deze manier maak je a) iets waar je zelf direct iets aan hebt en b) waar je zelf ook naar klanten toe echt enthousiast over kunt zijn.
Build half a product, not a half-assed product
Bedenk de coolste manier om je nieuwe product of project te maken. Schrap nu de helft van de features en start met wat er echt nodig is om het product te laten werken. Waarom? Om te voorkomen dat je de weg kwijtraakt in het bos van de (nodeloze) features. Heb een plan, behoud je focus! Des te eerder kun je live.
Meetings are toxic
Vergaderingen zijn als vergif. Waarom? Omdat vergaderingen te vaak te vaag zijn, omdat ze er te vaak zijn omdat "is afgesproken dat we dat iedere 3 weken doen". Daarnaast zijn vergaderingen vaak met veel mensen, om "iedereen lekker betrokken te houden". Veelal betekent het echter dat minimaal 50% van de bezoekers hun tijd aan het verdoen is.
Decisions are temporary
Stel: vandaag maak je een afspraak me een collega of met een klant over 'dat ene project'. Je besluit op werkwijze A te werken aan functionaliteit X. Durf dan over 2 weken te erkennen dat die manier misschien gewoon niet werkt! Gebruik niet de dooddoener "nee, dat hebben we 2 weken afgesproken! en zo gaan we het dus doen"...
Out-teach your competition
Er zijn grote bedrijven genoeg waar wij met ons reclame-budget niet tegenop kunnen. Ze staan in alle grote bladen, geven lange interviews en staan met stands op coole beurzen. Toch is er een manier om heel dicht bij jouw doelgroep te komen (klanten, leveranciers of personeel), namelijk door les te geven.
We hebben dat nu zelf ook een aantal keer gedaan, en hopla, daar stonden wij opeens ook tussen de "grote jongens". Het zijn sowieso hele leuke dagen, en tot nu toe levert het iedere keer weer iets interessants op.
Het REWORK boek is te bestellen via Amazon. Voor de real-life experience kan ik je echter aanraden gewoon een keer een project met ons te doen :) Da's nog in het Nederlands ook.
Ga direct naar
Leren en Werken registratiesysteem Online samenwerking Webshop met iDeal betalingen Online studentenonderzoek Online uren registratie Online project management Leren en werken urenregistratie Online samenwerkenProducten
Interactive Content Manager Interactive Interviewer Online samenwerking: Interactive Project Interactive Webshop Interactive Mailinglist Interactive CRM Interactive Intranet / Extranet Interactive FAQDiensten
Custom software Vormgeving Flash Zoekmachine optimalisatie (SEO) Huisstijl en concept TekstontwerpContact
Interactive Studios BVReitscheweg 37
5232 BX 's-Hertogenbosch
T: 073 6446069
E: info@interactivestudios.nl
Twitter: @interactive_nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten