Usability is zo belangrijk, dat er ook allerlei awards aan gekoppeld zijn, dat er mensen zijn die zichzelf usability consultant noemen, dat er complete boeken over geschreven worden.
Ik zou bij deze willen voorstellen om usability over de grenzen van het web heen te trekken. Waarom? Ik was laatst bij de Kwantum om een boekenkast te kopen. Eenmaal aangekomen in de de showroom, trof ik de volgende, overzichtelijke situatie aan:
Vanuit deze prachtige opstelling kun je prima zien welke kasten er zijn, in welke kleuren en in welke formaten. Per kast wordt vervolgens los aangegeven wat het type is:
Wellicht was de oplettende lezer het bord linksboven in de eerste foto al opgevallen, het bord met de tekst "Voorraad Magazijn" en de kleine lettertjes eronder die zeggen "De voorraad van deze artikelen vindt u achter deze wand!".
En daar, achter die wand, startte de ellende:
Los van het feit dat het er "achter deze wand" wat rommelig uitziet, is iedere relatie met de artikelen aan de andere kant ervan verdwenen. Na een tijdje zelf gezocht te hebben, heb ik uiteindelijk maar iemand erbij gevraagd om het mysterie van "Soft 70 kast in beuken kleur " op te lossen. Helaas kwam deze medewerker er ook niet uit.
Uiteindelijk is bedrijfsleider erbij gehaald en hij wist te vertellen dat er inderdaad niet heel veel logica in het mini-magazijn te bespeuren was:
- de codes in de winkel kwamen niet terug op de magazijn artikelen
- de kleuren in de winkel waren vertaald naar cijfers, zo werd "beuken" opeens "55"
- de labels waarop "Soft 70" staat, zaten bovenop de 2 meter hoge verpakking
- de meeste pakketten stonden op plekken waar ze niet moesten staan
Bij websites is er bijna nooit iemand die je even kan komen helpen om te vertellen welke vreemde vertaalslag er gemaakt is tussen bijvoorbeeld menu-items en de inhoud van pagina's.
Wat doe je in dat geval? Inderdaad, dan verlaat je de site. Hetzelfde geldt in principe bij winkels - tenzij je nog net op tijd wordt geholpen door iemand, anders verlaat je de winkel ook.
Einde bezoek, einde herhalingsbezoek, einde transactie...
Start usability!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten