We zijn inmiddels aangekomen bij de 3e fase van het zelfstandig ondernemerschap, de fase waarin je daadwerkelijk aan de slag gaat. In twee eerdere blogposts zijn de ideefase en de opstartfase reeds aan bod gekomen.
Bepaal je (voorlopige) doel
Er is niets zo belangrijk als het hebben van een doel. Waarom? Om te weten wat je wel en vooral niet moet doen. Klinkt misschien heel vreemd, maar stel dat je het volgende doel bepaalt:
1 ontwikkeling van een online winkel module
2 met PHP als programmeertaal
3 met een externe partij als leverancier voor de hosting
Dan spreek je eigenlijk ook met jezelf af om interessante zaken zoals een CMS, een intranet, een forum, een online fotoboek en al je andere briljante ideeën even in de koelkast te parkeren. Daarnaast ga je nog niet aan de slag met .NET, Java en Ruby on Rails, hoe interessant die programmeertalen ook zijn.
Tot slot kies je ervoor om niet zelf te gaan hosten want er zijn andere partijen die dat vanaf een paar euro per maand namelijk veel beter doen, hoe leuk het je ook lijkt om zelf die hele server te configureren.
Tot zover jouw enthousiasme?
Ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt dat ik de ontwikkeling van jouw bedrijf nu al een halt wil toeroepen: je mag dit niet, je moet dat niet doen, iemand anders is beter in zus en zo... Daar gaat je enthousiasme...
Het enige dat ik eigenlijk wil doen, is je enthousiasme een klein beetje verdelen: ik heb liever dat je nu enthousiast bent omdat je voor jezelf bent begonnen en dat je over 6 maanden de enthousiaste bezitter bent van een mooie webwinkel module en een uitstekende kennis van PHP, dan dat je over 6 maanden 3 halve producten hebt, welke ontwikkeld zijn in talen die nog niet helemaal onder de knie hebt.
In het eerste geval kun je namelijk geld gaan verdienen met je eerste product en lekker aan de slag met het volgende project. In het tweede geval vrees ik dat je vooral moe(deloos) wordt van het feit dat er maar niks afkomt.
Let op: zeker naar projecten van klanten toe is het nog belangrijker om duidelijke keuzes te maken! Als je voor 3 klanten in 3 ontwikkelomgevingen bij 3 hosting leveranciers een project maakt, creëer je 9 foutscenario's. Als je dat allemaal in 1 ontwikkelomgeving doet, bij 1 leverancier, weet je altijd "wat" je "waar" moet zoeken en is er 1 vast foutscenario om uit te voeren bij een melding of storing.
Producten vs. Diensten
In bovenstaand voorbeeld wordt uitgegaan van een "webwinkel module", ofwel een kant en klaar product: de klant neemt bij jou een module af en kan online zijn spullen gaan verkopen. Je verdient je geld met het verkopen van jouw product aan andere mensen. Hierbij kun je kiezen voor een bedrag in 1 keer of een maandelijks bedrag - een soort abonnement of licentie.
Een andere manier om omzet te genereren is door diensten te leveren, op uur- of projectbasis. "Ik kan het design voor uw site in 8 uur maken", "Het opstellen van een usability rapport kost standaard 500 euro per site".
Bij veel bedrijven zie je - zeker in de beginfase- dat het een mix is van beide varianten. Bij Interactive Studios verkopen we bijvoorbeeld binnen 1 website project zowel het CMS (product) als de vormgeving van de site (dienst).
Door de tijd heen zul je gaan merken wat jouw specialisme is en waar je op een leuke manier het meeste rendement / omzet uit kunt halen.
Voorbereiding op deel 2 van de "aan de slag fase"
Om deze blogpost niet nog langer te maken, heb ik besloten om te werken met 2 delen. Het volgende deel gaat meer over klanten: wie zijn jouw klanten? hoe ga je met ze om? waar komen ze vandaan? waarom komen ze naar jou en ... hoeveel moeten ze jou betalen, ofwel: hoeveel kosten jouw producten per stuk en hoeveel kosten jouw diensten per uur?
Tarieven...Het is en blijft een moeilijke vraag. Het belangrijkste om te weten, is wat je allemaal voor kosten hebt. Immers: als je weet wat het allemaal kost, weet je ook wat je minimaal moet verdienen. Je moet voor de aardigheid maar eens een kleine exploitatie opzet maken: waar ga je het komend jaar je geld aan uitgeven:
Exploitatie 2010 (versimpelde versie)
- jouw eigen salaris, incl. belastingafdrachten en zo
- telefoon, internet, verzekeringen, hosting
- boekhouder
- apparatuur
- huur
Totaal aan kosten: €
In de volgende post gaan we hier 'lekker' mee verder. Tot die tijd: Vol enthousiasme recht op je doel af!
Ga direct naar
Leren en Werken registratiesysteem Online samenwerking Webshop met iDeal betalingen Online studentenonderzoek Online uren registratie Online project management Leren en werken urenregistratie Online samenwerkenProducten
Interactive Content Manager Interactive Interviewer Online samenwerking: Interactive Project Interactive Webshop Interactive Mailinglist Interactive CRM Interactive Intranet / Extranet Interactive FAQDiensten
Custom software Vormgeving Flash Zoekmachine optimalisatie (SEO) Huisstijl en concept TekstontwerpContact
Interactive Studios BVReitscheweg 37
5232 BX 's-Hertogenbosch
T: 073 6446069
E: info@interactivestudios.nl
Twitter: @interactive_nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten