Aan de slag, deel 2... Zoals je mag verwachten van zo'n titel, is er inderdaad ook een deel 1: klik hier om het (nogmaals) te lezen
De vorige keer zijn we gestopt bij het onderdeel "klanten" en "prijzen", hetgeen een veel voorkomende combinatie is :)
Strategische keuzes
Het klinkt misschien wat zwaar, maar om meer te weten te komen over je klanten en je prijzen, zul je strategische keuzes moeten maken. Heel simpel gezegd moet je een keuze maken tussen "maatwerk producten met een hoog servicelevel" of "standaardproducten met weinig service".
Waarom deze keuze? Services zoals een helpdesk, hulp op locatie, etc. kosten geld! Het kost jou geld omdat je jezelf en/of je personeel moet betalen en het kost de klant geld omdat jij dat uiteraard doorberekend. Klink logisch he? Je zult echter versteld van het aantal bedrijven dat start met de gedachte "we gaan lekkere lage prijzen hanteren en ontzettend veel service". Geloof me, dat gaat gewoon bijna niet!
Het zal niet al te lang duren voordat je service niveau toch lager wordt OF jij je prijzen gaat aanpassen. Simpelweg omdat je graag jezelf en de openstaande rekeningen wil betalen. Beide 'oplossingen' zal de klant niet blij mee zijn.
Klanten
Als je dus eenmaal je strategische keuze gemaakt hebt, kun je hier klanten "bij gaan zoeken". Stel: je wil websites gaan ontwikkelen, met een CMS zodat klanten de content kunnen onderhouden.
Op basis van bovenstaande 2 strategische opties kun je 2 type sites aanbieden:
1. website met uitdagend, flexibel design, exact volgens alle huisstijl elementen, voorzien van filmplayers en fotoboeken, meertalig en met allerlei maatwerk formulieren. De klant kan het onderhoud zelf doen, maar jij wil het ook wel doen voor hem.
2. website met standaard design en 4 menu items: start, organisatie, producten & diensten en contact. De achtergrond kleur en het logo kunnen gekozen worden. De klant moet in het CMS alles zelf onderhouden.
In beide gevallen lever je een website met een CMS op. Toch zijn beide pakketten totaal anders van opzet: maatwerk tegenover standaard.
Jouw type klant moet dus aansluiten bij het type werk dat je wilt gaan leveren; de timmerman op de hoek wil waarschijnlijk een standaard site en de accountant uit het dorp ook. De bedrijfsconsultant met klanten in het topsegment wil een maatwerk site die helemaal de stijl van zijn bedrijf uitademd, evenals de internationale handelsonderneming.
Je begint wellicht nu een beeld te vormen van het type klant waar jij voor wilt werken: bij de een kun je veel geld vragen voor een groot en langdurig project, bij de ander kun je snel geld verdienen, maar wel duidelijk minder.
Hierbij is een ding nog wel erg belangrijk, namelijk "realisme". Als jij op dit moment 1 jaar bestaat als eenmanszaak, dan is het niet voor de hand liggend dat een groot bedrijf of een overheidsinstantie jou zal inschakelen. Simpelweg omdat dit soort instellingen enorm veel waarde hecht aan continuiteit, bereikbaarheid en service, en die kun jij in je eentje niet altijd garanderen.
Prijzen
Als we nog even terugkijken naar voorgaande paragraaf, zien we 2 opties:
1. maatwerk: lange doorlooptijd, hoge omzet per project, veel service
2. standaard: korte doorlooptijd, lage omzet per project, weinig service
Bij beide type projecten kun je hetzelfde uurtarief hanteren. In de beginfase van je bedrijf zal dit waarschijnlijk rond de 50 euro per uur liggen. Het verschil zit 'm in het aantal uur dat je aan het project besteed (lees: van de klant mag besteden):
1. maatwerk: vormgeving, html, cms gebruiksrecht, maatwerk code, service:
60 uur werk + 1000 euro voor het CMS + 12 uur service op jaarbasis:
ca. 5000 euro
2. standaard: implementatie logo en kleuren, gebruiksrecht cms.
4 uur werk + 1000 euro voor het CMS:
ca. 1200 euro
Even rekenen
Je weet nu ongeveer wat voor soort projecten je wil gaan doen, voor wat voor soort klanten en wat je daar ongeveer voor kunt vragen.
In de vorige blog heb ik je gevraagd eens na te denken over de kosten van je bedrijf: van je salaris tot je computer, van de huur van je pand tot aan de kantinekosten.
Stel dat je op jaarbasis 30.000 euro nodig hebt, dan weet je op basis van bovenstaand rekenvoorbeeld hoeveel projecten je ongeveer moet gaan realiseren. Bedenk of dit realistisch is.
Hoe kom ik eigenlijk aan klanten
In theorie ben je er nu helemaal klaar voor: wat, voor wie, hoe en tegen welke prijzen. Nu moet je alleen nog klanten zien te vinden. Helaas, ik kan je op deze plek geen gouden tip geven over waar je deze kunt vinden...
Wat wij altijd hebben gedaan, is veel aandacht besteden aan onze eigen site en sites ontwikkelen voor kennissen, kleine bedrijven in 'het dorp'. Belangrijk daarbij is de klant niet 'vergeten' nadat de site is opgeleverd: de beste reclame is immers mond-op-mond reclame.
Daarnaast zijn er steeds meer websites waarop mensen vragen om diensten zoals het ontwikkelen van een website, een online applicatie of wat dan ook. Je kunt hier dan op inschrijven.
Tot slot is er niks mis mee om met een aantal communicatiebureaus, reclame-studios, vormgevers en zo contact op te nemen om jezelf te presenteren: "dit is onze manier van werken, dit zijn onze prijzen. hopelijk kunnen we een keer samenwerken op een leuk internet project".
Ik hoop dat ook deze blog je weer wat wijzer heeft gemaakt op het gebied van zelfstandig ondernemen. Voorlopig sta je er even helemaal alleen voor, totdat je aankomt bij de volgende fase van je bedrijf: de groeifase.
De volgende blog zal dan ook aan dit onderwerp besteed worden.
Ga direct naar
Leren en Werken registratiesysteem Online samenwerking Webshop met iDeal betalingen Online studentenonderzoek Online uren registratie Online project management Leren en werken urenregistratie Online samenwerkenProducten
Interactive Content Manager Interactive Interviewer Online samenwerking: Interactive Project Interactive Webshop Interactive Mailinglist Interactive CRM Interactive Intranet / Extranet Interactive FAQDiensten
Custom software Vormgeving Flash Zoekmachine optimalisatie (SEO) Huisstijl en concept TekstontwerpContact
Interactive Studios BVReitscheweg 37
5232 BX 's-Hertogenbosch
T: 073 6446069
E: info@interactivestudios.nl
Twitter: @interactive_nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten